poradnik

Jak budować trwałe relacje z klientami?

Nawet jeśli firma zajmuje się obsługą kilkudziesięciu lub kilkuset kontrahentów, każdy z nich powinien być traktowany indywidualnie. Im więcej relacji tym trudniej nimi zarządzać. Pomocne mogą się okazać w takich przypadkach rozwiązania technologiczne, takie jak system CRM.

Nie tylko produkt

Wysoka konkurencyjność współczesnego rynku wymusza na sprzedawcach, aby swoim klientom oferowali coś więcej niż tylko dobry jakościowo towar. Budowanie trwałych relacji z nowymi kontrahentami oraz podtrzymywanie kontaktów z już pozyskanymi klientami, uchodzi obecnie za jeden z kluczowych elementów skutecznej sprzedaży. Producenci programów komputerowych, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom managerów i biznesmenów, przygotowali system zarządzania relacjami z klientem ((Customer Relationship Management). To jedno z najbardziej rozwiniętych rozwiązań technologicznych, które w dużym stopniu ułatwia komunikację z klientami oraz tworzenie strategii sprzedażowych.

Co daje system CRM?

Korzyści z wykorzystania systemu CRM możemy podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to tak zwane korzyści mierzalne, jak na przykład wzrost sprzedaży. Drugi rodzaj to korzyści niemierzalne. Należą do nich zaufanie i lojalność kontrahentów. Oprogramowanie klasy CRM umożliwia stworzenie obszernej bazy danych na temat klientów, dzięki czemu system wspiera proces sprzedaży od momentu przygotowania kampanii marketingowej, poprzez nawiązanie pierwszych relacji handlowych, na obsłudze posprzedażowej skończywszy. W jednym miejscu zostają zgromadzone dane personalne klientów, historia dokonywanych przez nich zakupów, wszelkie terminy spotkań, informacje o składanych reklamacjach lub nieterminowych płatnościach. Wiedza ta umożliwia zaplanowanie kompleksowych działań w oparciu o potrzeby i oczekiwania konkretnego klienta.

Dlaczego relacje są tak ważne?

Wykorzystanie systemu CRM powinno być elementem szerszej strategii kontaktów na linii firma-klient. Jak wynika z danych statystycznych, aż 65% firm biorących udział w ankiecie nie chciałaby zmieniać obecnych dostawców. Oznacza to, ze właściciele firm traktują trwałe i pozytywne relacje jako ważny element swojego funkcjonowania. Sprzedawcy powinni to uwzględnić, przygotowując oferty handlowe. Dużo łatwiej jest sprzedać produkt klientowi, który ma do nas zaufanie, niż znaleźć nowego kontrahenta. Budowanie grona stałych klientów wymaga poświęcenia czasu i olbrzymiego zaangażowania, jednak jest to inwestycja, która z pewnością się opłaci.
Źródło danych stat. http://synergiuscrm.pl/budowanie-relacji-z-klientem-czyli-o-co-chodzi-z-tym-crm/

13 comments

  1. Grzegorz

    Autoresponder dużo ułatwia prace, ale CRM też może pomóc. Najważniejsze jest jednak stworzenie standardu komunikacji się z klientem i przeszkolenie wszystkich swoich pracowników.

  2. Aneta

    Trwałe relacje z klientami zdobędziemy dzięki rzetelnej i fachowej ich obsłudze. Sprawdzą się także systemy monitorującej ich ruchy na naszej stronie, ale także ułatwiające im życie dzięki użytkowaniu naszych produktów.
    Aneta ostatnio opublikował…kolejkowiczMy Profile

  3. malon group

    Przede wszystkim postawić na przejrzystość zasad, nic nie ukrywać tylko nawet czasem prosto z mostu mówić jak jest. Nie ma nic gorszego niż wstępne ukrycie zamierzeń, kiedy następnie na końcu wychodzi kompletnie co innego.
    Dodatkowo szacunek od samego początku do partnera biznesowego i nie traktowanie z góry. Na samym końcu znalezienie wspólnego mianownika dla biznesu, bo bez tego nic nie wyjdzie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge