Praca zdalna, szczególnie u freelancerów, jest jak najbardziej preferowana. Inaczej ma się w przypadku pracowników, którzy ze względu na koronawirusa musieli przystosować się do pracy w domu. Niektórzy z nich już blisko rok pracują w takich warunkach lub stosują się do modelu hybrydowego, czyli częściowej obecności w swoim miejscu pracy. W takich warunkach, istotna jest organizacja czasu pracy. Jak o nią zadbać?
Narzędzia, które ułożą Twoją pracę
Pierwsze, co powinieneś zrobić, to zorganizować pracę tak, aby w ciągu 8 godzinnego trybu wykonać wszystkie zaplanowanie działania. W swoim domu znajdziesz sporą część tzw. ‘’rozpraszaczy’’, które nie pomogą ci w skupieniu przepracować całego dnia. Pranie, gotowanie, sprzątanie mieszkania czy znajdująca się kanapa z telewizorem, to one mogą powodować, że nasza głowa nie będzie w pełni skoncentrowana na taskach, które musisz koniecznie zrobić danego dnia. Konieczne jest, abyś te czynności wykonał po zakończonej pracy, tak jak to było dotąd czynione. To trudne, ale konsekwentnie realizowany plan, krok po kroku, przybliży cię do realizacji celu.
I właśnie a pro po celu. W Internecie znajdziesz wiele przydatnych narzędzi, które pomogą Ci w ułożeniu twojego trybu pracy. Jednym z nich jest Trello. Jest to alternatywa do dobrze znanych Tobie karteczek samoprzylepnych. To wizualne narzędzie, pozwala na kontrolę nad zadaniami, które musimy wykonać dzisiejszego dnia lub takich zaplanowanych na przyszłość. Możemy w nim ustawić datę, godzinę, dodać członków zespołu lub zaznaczyć, aby godzinę, dwie albo dzień przed otrzymywać powiadomienie o zbliżającym się terminie jego zakończenia.
W Trello stworzysz swój tygodniowy plan, co musisz zrobić każdego dnia. Dzięki temu możesz mieć wszystko pod kontrolą i unikać niepotrzebnego zamieszania. W szybki sposób sprawdzisz wcześniej zapisane informacje. Wiele zalet tego narzędzia możesz wykorzystać do codziennych czynności, nie tylko przy obowiązkach zawodowych.
Kolejnym przykładem jest Asana. To aplikacja internetowa, która została zaprojektowana z myślą, aby pomóc zespołom projektowym i pracownikom indywidualnie, w celu uporządkowaniu swojej pracy. Działa podobnie jak wyżej wspomniane Trello. Pracujący zespół może pod zaplanowanymi taskami, umieszczać komentarze i na bieżąco kontrolować realizację projektu. Aplikacja dostępna jest za darmo do maksymalnie 15 osób i stworzona jest w języku angielskim.
Kalendarz Google. Przydatny dla tych, którzy nie pamiętają o zaplanowanym spotkaniu czy wydarzeniu w firmie. Interesujące funkcje, takie jak zaproszenie gości, ustawienie lokalizacji, dołączenie opisu, grafiki czy linku, sprawią, że jest to narzędzie bardzo pomoce w organizacji codziennej pracy. Przypomnienie, które otrzymujemy na naszą pocztę, pozwoli na to, aby już żadne spotkanie, online lub stacjonarnie, nam nie umknęło.
Stanowisko pracy – jak je przygotować?
Według danych, które znajdziemy w różnego rodzaju raportach odnośnie do sprzedaży w Internecie, w pewnym momencie akcesoria biurowe były bardzo pożądane na rynku. Społeczeństwo nie było przygotowane na całościową pracę zdalną w domu. Pracownicy, przy pomocy pracodawcy lub samodzielnie, musieli zorganizować swoje miejsce pracy. W tym celu dokonywali zakupów biurek, lampek biurkowych, krzeseł czy dodatkowej elektroniki. Wszystko po to, aby chociaż w małym stopniu nasza praca w domu odzwierciedlała tą z biura.
Te wszystkie elementy pozwalają stworzyć odpowiednie warunki do pracy, którą możemy swobodnie wykonywać. Ważne jest, aby zadbać w naszym domu o odpowiednie oświetlenie, które nie będzie męczyło naszych oczu. Szczególnie wtedy, gdy za oknem słońce pojawia się dość późno i szybko zachodzi. Pamiętajmy, że długotrwałe siedzenie przed ekranem monitora, może skutkować problemami zdrowotnymi, w tym m.in. problemy z kręgosłupem. Dlatego, jeśli nadal nie stworzyłeś swojego stanowiska do pracy, to najwyższa pora, abyś zorganizował swoje miejsce pracy i przygotował je pod swoje upodobania.