Każdy przedsiębiorca i jego działalność musi być zarejestrowana. Elektroniczny spis przedsiębiorców jest bardzo wygodnym rozwiązaniem dla osób prowadzących działalności gospodarcze w Polsce. Portal Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, to szereg możliwości do wykorzystania. Dzięki niemu możemy na przykład założyć lub zamknąć naszą firmę. Dowiedz się więcej jakie zalety ma informatyczny system CEIDG.
Działalność gospodarcza i CEIDG
Ewidencja działalności gospodarczych została wprowadzona przez ustawę o działalności gospodarczej w 1988 roku przez ówczesnego ministra przemysłu – Mieczysława Rakowskiego. Ich spisem zajmowały się urzędy samorządowe. Od 30 kwietnia 2018 roku funkcjonuje z mocy ustawy z dnia 6 marca 2018 roku o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Dzięki niej, każdy ma bezpłatny dostęp do informacji o przedsiębiorcach poprzez system teleinformatyczny. Za pomocą portalu CEIDG można:
- Założyć działalność gospodarczą,
- Zawiesić działalność gospodarczą,
- Wznowić działalność gospodarczą,
- Zamknąć działalność gospodarczą,
- Zmodyfikować dane we wpisie.
Sama rejestracja działalności w CEIDG jest bezpłatna. Sam wpis jest dokonywany maksymalnie kolejnego dnia roboczego, po którym wpłynął wniosek. Przedsiębiorca, jako potwierdzenie, może otrzymuje wydruk ze strony CEIDG. A rozpoczęcie działalności jest tożsame z datą złożenia wniosku. Zawieszenie działalności gospodarczej może odbyć się na okres minimum 30 dni. Aby było to możliwe w formie elektronicznej, przedsiębiorca musi założyć konto w systemie CEIDG oraz posiadać podpis elektroniczny z certyfikatem lub podpis zaufany.

Jakie dane zawiera wniosek CEIDG?
Formularz CEIDG – 1 powinien w swojej treści zawierać istotne dane przedsiębiorcy. Nie jest on skomplikowany, więc każdy podatnik bez problemu założy elektronicznie swoją działalność lub zaktualizuje dane. Poniżej przedstawiamy dane, które należy umieścić w formularzu:
- Imię i nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo,
- Adres zamieszkania,
- Adres działalności,
- Numer NIP, PESEL oraz REGON,
- Nazwę firmy,
- Datę rozpoczęcia działalności,
- Rodzaj działalności,
- Wybór formy opodatkowania,
- Nazwa urzędu skarbowego,
- Adres miejsca przechowywania dokumentacji księgowej,
- Informację o wspólności majątkowej.
Wśród dostępnych opcji rejestracji działalności, mamy do wyboru cztery z nich. Jest to zalogowanie się do systemu CEIDG. Wiąże się to z założeniem konta na platformie CEIDG i jego późniejsze aktywowanie z linku, który otrzymamy na nasz adres e-mail, a następnie wypełnienie wniosku online. Złożymy pod nim wniosek zarówno elektronicznie lub podczas wizyty osobistej w dowolnej gminie i podpisanie go własnoręcznym podpisem. Druga możliwość to opcja bez logowania. Przygotujemy dzięki temu wniosek w trybie anonimowym. Plik wydrukujemy, podpiszemy i wyślemy pocztą lub złożymy wniosek osobiście w gminie. Warto pamiętać, że jest to formularz, przeznaczony do założenia, likwidacji, zawieszenia lub wznowienia działalności. Oprócz druku CEIDG – 1 istnieje jeszcze kilka dodatkowych załączników.
Głównym celem do jakiego został stworzony portal Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, było ułatwienie przedsiębiorcą zakładanie własnej firmy. Zniesiono m.in. możliwość obowiązkowej rejestracji firmy w urzędzie gminy, na terenie której przedsiębiorca zamieszkiwał. Dzięki informatycznym rozwiązaniom, założenie działalności gospodarczej jest szybkie i proste, bez wychodzenia z domu. Portal CEIDG udostępnia bezpłatnie informacje o wszystkich zarejestrowanych przedsiębiorstwach w Polsce. Przedsiębiorcy dzięki temu zyskują nowe możliwości. Nawet jeśli ktoś ma problemy z wypełnieniem wniosku online, to od stycznia 2017 skorzystamy z telefonicznej rejestracji firmy. Dzwoniąc pod odpowiedni numer, konsultant wypełni za nas wniosek, a sami podpiszemy go w dowolnym urzędzie gminy, a numer wniosku otrzymamy SMS-em.