Biznes w internecie nabiera coraz bardziej na znaczeniu. W związku z pandemią koronawirusa, społeczeństwo z dużą odwagą i chęcią przenieśli dokonywanie zakupów w sklepach internetowych. Jest to dla nich wygodne z kilku powodów. Ceny są często niższe, niż w sklepach stacjonarnych, a dzięki kilku kliknięciom możemy zakupić produkt bez wychodzenia z domu. Chcąc zacząć sprzedawać w Internecie, należy zainwestować w specjalną platformę do sprzedaży. W tym artykule dowiesz się więcej na ich temat.
Platforma e-commerce i jej typy
Na sam początek wyjaśnijmy czym jest platforma e-commerce. Rozwój sprzedaży internetowej spowodował, że pojawiło się sporo narzędzi wspomagających handel elektroniczny. Platformy e-commerce są jednym z nich i mają za zadanie zarządzać sklepem internetowym w aspektach związanych z:
- Dodawaniem, usuwaniem, opisem atrybutów, kontrolowaniem stanu magazynowego produktów naszego sklepu,
- Zarządzanie sprzedażą – kontrola płatności, przyjęcie oraz wysyłka zamówienia, wysyłanie dokumentów sprzedażowych,
- Kontaktu z klientem,
- Bezpieczne zarządzanie danymi,
- Marketing e-commerce związany z SEO oraz pomocnymi wtyczkami.
Dostępne na rynku platformy e-commerce różnią się między sobą posiadanymi funkcjonalnościami. Dzięki nim możemy w łatwy i szybki sposób dodawać produkty na stronie oraz przyjmować zamówienia. Z powodzeniem może zastąpić tradycyjny e-sklep, dla którego zostało przygotowane dedykowane oprogramowanie od zera. Samych typów systemów do obsługi e-commerce jest cztery:
- Platformy SaaS – chmurowe przechowywanie danych, które nie wymaga inwestycji w serwery,
- Platformy oparte na licencji – przykładem platformy opierającej się o licencje jest Magento Commerce,
- Platformy Open-Source – pozwalają dowolnie modyfikować sklep,
- Platformy dedykowane – dedykowane sklepy oparte na już gotowych systemach CMS.
Popularne platformy e-commerce
Osoba, która chce stworzyć sklep internetowy ma do wyboru szereg narzędzi, które w znaczny sposób ułatwią mu zarządzanie całym procesem sprzedaży. W kilka prostych krokach może stworzyć sklep e-commerce, który może zacząć przynosić zyski.
WooCommerce
Jest to popularna wtyczka do platformy WordPress, która została stworzona w celu bezproblemowej integracji właśnie z WP. Łatwość sprzedaży produktów, cała administracja sklepem oraz możliwość rozwoju – to największe zalety takiego rozwiązania. Znajdziesz w niej setki darmowych, ale również płatnych rozszerzeń. Blisko 30% sklepów korzysta z wtyczki WooCommerce. Dzięki temu, nawet osoba, która stawia pierwsze kroki w budowie sklepu internetowego, bez problemu opanuje podstawy jego zarządzania. We własnym sklepie samodzielnie dodasz m.in. produkty do sklepu, parametry techniczne produktu, opisy, zdjęcia, dodasz kupony rabatowe czy zintegrujesz proste metody płatności.
PrestaShop
Kolejnym rozwiązaniem jest oprogramowanie sklepu internetowego, oparte na licencji Open Software License. Jest jednym z najbardziej popularnych skryptów do prowadzenia sklepu online. Posiada intuicyjny panel administracyjny, przyjazny osobom, które nie miały wcześniej do czynienia z takim oprogramowaniem. W łatwy sposób zoptymalizujesz sklep pod kątem wyszukiwarek internetowych oraz skomunikujesz się ze społecznością PrestaShop w celu uzyskania pomocy. Dodatkowymi zaletami, które posiada ta platforma jest obsługa dowolnej ilości wersji językowych, wystawianie faktur, praca na wielu walutach, przyjazne adresy URL czy zarządzanie katalogiem produktów.
Magento
Ostatnim otwartym oprogramowaniem sklepu internetowego jest Magento. Znane jest z tego, że dostarcza właścicielom sklepów online szereg rozwiązań. Ma rozbudowany system analiz, raportów, zarządzania produktami czy wersję mobilną. Jej atutem jest możliwość prowadzenia kilku sklepów na raz i jednoczesne ich zarządzanie. Wśród wad Magento, użytkownicy stwierdzają mocne obciążenie serwera i wykorzystania zasobów systemowych. Sam system jest nieco bardziej skomplikowany od wymienionych wyżej PrestaShop i wtyczki WooCommerce.